perjantai 20. maaliskuuta 2015

Talous- ja työllisyystyöryhmän, kuntatyöllistämisen muistio

Sain kunnian olla mukana Vasemmistoliiton talous- ja työllisyyspoliittisessa työryhmässä, työryhmä päätti työskentelyn marraskuun lopulla.

Oma tehtäväni oli tuottaa asiakirja Aktiivisesta työllistämisestä kuntatasolla.
Hienon työryhmän avustamana ja yhteistyöllä saimme aikaan seuraavanlaisen paperin, joka on hyväksytty puolueen asiakirjaksi puoluehallituksessa 18.3.2015


Talous- ja työllisyyspoliittisen työryhmän ehdotus kuntatason aktiivista työllisyyspolitiikkaa koskevaksi aineistoksi 13.11.2014

Aktiivinen työllistäminen kuntatasolla

Työttömien palvelut ovat maassamme hyvin erilaiset. Joissain kunnissa työttömien aktivointiasteet ovat hyvin korkeat, toisissa aktivointitoimien olemassaoloa tuskin havaitsee. Asuinpaikan ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa työllistymistä edistävien palveluiden saatavuuteen. ....



Vuoden 2015 alusta tulee voimaan lakimuutos joka aiheuttaa kunnille arviolta 150 miljoonan euron lisäkustannuserän kun entisen 500 päivän sijasta jo 300 päivän peruspäivärahajakson jälkeen kuntien on maksettava ns. Kela-sakkoa eli puolet Kelan työttömälle maksamasta työmarkkinatuesta. Lisäksi yli 1000 päivää työttömänä olleista ”sakkomaksu” on 70 % työmarkkinatuesta.

Muutoksen tarkoitus on aktivoida kunnat työllisyydenhoitoon jo aiemmassa vaiheessa eli kohdistamaan pitkäaikaistyöttömille aktivointitoimia ja näin välttämään Kela-sakot.
Pahimmassa tapauksessa näin ei kuitenkaan tapahdu vaan aktivointitoimia ei saada tehtyä ja kunnan taloudelliset vastuut vain kasvavat ja työttömyys syvenee.

Pelkkä mekaaninen kuluerän siirto valtiolta kunnalle ei työllistä ketään vaan tarvitaan rahan lisäksi myös tahtoa ja osaamista hoitaa yhdessä yhä vaikeutuvaa työttömyyttä.

Kuntien talousahdingossa on jo nyt monin paikoin ajauduttu henkilöstön irtisanomisiin ja vähentämiseen ns. luonnollisen poistuman kautta. Seurauksena kuntien oma työllistäminen, samoin kuin valtionkin on vähentynyt roimasti. Julkishallinnon työpaikkojen vähentymä on kohdistunut erityisesti alueille, joilla ei ole korvaavia työpaikkoja tarjolla ja työttömyysaste jo ennestään korkea.

Osassa Suomea on toiminut työvoimanpalvelukeskuksia, TYP, joiden tarkoituksena on ollut pureutua erityisesti pitkäaikaistyöttömien ongelmiin.

Vuoden 2015 alusta ja vuoden siirtymäajalla työvoimanpalvelukeskukset (lakiluonnoksessa sitä kutsutaan nimellä monialainen yhteispalvelu) tulevat lakisääteisiksi ja niiden toiminta ulotetaan koko maahan. Lakiluonnos jättää kuitenkin paljon paikallisen sopimisen varaan.

Tässä muistiossa viedään asia vielä seuraavalle tasolle, jotta lakimuutosten avulla työttömien palvelut voidaan saada yhdenvertaisiksi asuinpaikasta riippumatta sekä saada aikaa enemmän vaikuttavuutta ihmisten työllistymisedellytyksien parantamiseksi.

Työvoimatalot

Jokaiselle työssäkäyntialueelle tulee perustaa kuntajohtoiset työvoimatalot, joista löytyy kootusti yhden luukun periaatteella työnhakijalle kaikki tarvittavat palvelut ja työnantajalle rekrytointikanava. Työvoimatalo on seuraava askel monialaisen yhteispalvelun jälkeen.

Työvoimatalolla on paikallisista viranhaltijoista ja luottamushenkilöistä koottu johtoryhmä, joka ohjaa talon toimintaa painottaen oman työssäkäyntialueen erityistarpeita. Talo on kuntajohtoinen, jotta syntyy kokonaistarkastelu ja vältetään viranhaltijoiden sektorinäkemysten kilpailu.

Työvoimatalolle on olennaista, että sillä on toiminnallista vapautta muuttaa ja kehittää omaa toimintaansa nopeasti työmarkkinatilannetta ja paikallisia tarpeita vastaavaksi.

Työvoimatalo on avoin kaikille työnhakijoille, myös muille kuin 300 työmarkkinatukipäivän jälkeen asiakasohjauksella monialaiseen yhteispalveluun ohjattaville.

Työvoimatalon tulee tarjota työnhakijoille laaja-alaiset palvelut, joilla parannetaan valmiuksia ja madalletaan kynnystä työn vastaanottoon kuten terveystarkastus, velkaneuvonta, mielenterveyskuntoutukseen, päihdeongelmien hoitoon ja ammatilliseen kuntoutukseen ohjaaminen sekä toisaalta työkyky- ja eläkeselvitysten tekeminen.

Erityisen tärkeä tehtävä työvoimatalolla on koulutuksen ennakointityö yhdessä maakunnanliittoihin perustettavien koulutusneuvottelukuntien kanssa. Neuvottelukunta, jossa tulee olla mukana eri koulutuksen järjestäjät huolehtii niin ammatillisen peruskoulutuksen, aikuiskoulutuksen kuin korkeakoulutuksenkin kohdentamisesta oikein työmarkkinatilanteen mukaisesti.

Työvoimatalon tehtävänä on myös tarjota hallinnolle, yrityksille ja erityisesti pienyrittäjille apua tilapäistyövoiman tarpeeseen.

Pitkäaikaistyöttömille perustetaan työvoimatalon osaksi vapaaehtoisuuteen perustava tilapäistyövoiman välitys. Tilapäistyöntekijä olisi työvoimatalon palkkaama ja talo maksaisi hänelle työehtosopimuksen mukaisen palkan, joka laskutettaisiin tehtyjen työtuntien mukaan yritykseltä. Vajaatyökykyisten tilapäistä työllistämistä voitaisiin tukea siten että työvoimatalo maksaisi ns. työvoiman sivukulut.

Työvoimatalosta syntyvien viranhaltijoiden henkilöstökulut maksaa jokaisen työntekijän taustaorganisaatio (kunta/kaupunki, te-hallinto, kela jne.).Työvoimatalon henkilökunta kootaan alueella jo valmiina olevista toimijoista saman katon alle ja lisäksi tarvitaan uutta kokenutta henkilökuntaa työhön ohjaamiseen. Lisäksi tarvitaan erityisesti niillä alueilla, joissa työttömyysasteet ovat korkeita, lisää aktiivisen työllisyyspolitiikan määrärahoja. Tarvitaan sopimus työllistämisen rahoittamisen järjestämisestä valtion ja kuntien kesken siten, että työllistämisen mahdollisuudet ovat tasavertaisia eli määrärahoja on sitä enemmän käytettävissä, mitä vaikeampi on paikallinen työttömyystilanne.

Talojen olemassaolo tulisi säätää lailla pakolliseksi, jottei talojen perustaminen pohjaudu pelkkiin suosituksiin ja jää siten kuntien taloudellisen tilanteesta riippuvaiseksi toteutuuko vai ei. Vain lakisääteisyydellä voidaan varmistaa tasa-arvoiset ja yhtäläiset palvelut jokaiselle työnhakijalle asuinpaikasta riippumatta. Monialaiset yhteispalvelut sulautettaisiin osaksi työvoimataloja.

Vertaistukea ja osuuskuntia pitkäaikaistyöttömille 

 Ikääntyneimmille pitkäaikaistyöttömille perustetaan työvoimatalojen osaksi säännöllisesti toimivat vertaistukiryhmät, joissa on mahdollisuus pohtia omaa tilannetta ja sen parantamista esimerkiksi terveydenhuollon ammattilaisten ohjauksessa. Työttömien yhdistyksille on annettava mahdollisuus olla mukana tällaisessa toiminnassa.

Työvoimatalot opastavat ja rohkaisevat pitkäaikaistatyöttömiä ja vajaatyökykyisiä osuuskunta-yrittämiseen, jossa osa-aikaisellakin työllä voidaan hankkia lisäansioita. Erikseen tulee pohtia, voisiko työvoimatalolla olla osuuskunta, jonka laskuun voisi työskennellä. Tällöin esimerkiksi hallintoon liittyvät kysymykset eivät olisi työttömien vastuulla.

Työtön voi nyt ansaita 300 euroa kuukaudessa ilman, että se vaikuttaa soviteltuun päivärahaan eli ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan. Tätä suojaosuutta tulee nostaa, jolloin motiivi lyhytaikaisenkin työn vastaanottamiseen kasvaa.

Myös toimeentulotuen suojaosuutta tulee nostaa ja näin kannustaa tilapäisen työn vastaanottoon ilman muiden tukien välitöntä menettämisen pelkoa.

Suojaosuuden kasvattamisella ja vaikutusten poistamisella päästäisiin vähitellen lähemmäksi perustuloa.

Välityömarkkinat ja kolmas sektori

Työvoimatalojen tulee muodostaa tiivis yhteistyöverkosto kolmannen sektorin yhdistyskentän kanssa ja tukea sen toimintaa. Yhdistysten erikoistuminen omiin vastuualueisiinsa tuo mukaan toimintakenttään motivoituneita työttömiä ja helpottaa yhdistysten palkkaamien työttömien ohjautumista toimialan koulutukseen ja avaa myös nopeammin polun avoimille työmarkkinoille. Myös työvoimataloissa tulee olla ohjaajia auttamassa ja kehittämässä työttömien osaamista ja ohjautumista.

Pienille yhdistyksille joilta puuttuu taito ja voimavarat hallinnollisten asiakirjojen ja tilinpäätösten yms. laatimiseen tarjotaan tarpeelliset sihteeripalvelut työvoimatalosta, jolloin sinne luotavilla tukitoiminnoilla saadaan samalla työllistämisvaikutuksia.

Työtakuu: töitä kaikille töitä haluaville

Työvoimatalojen puitteissa toteutetaan asteittain työtakuu. Se tarkoittaa sitä, että kansalaisille tulee subjektiivinen oikeus saada työ- tai koulutuspaikka työvoimatalon järjestämänä. Toteutus edellyttää kiinteää yhteistyötä yritysten ja hallinnon kanssa työllistämisen mahdollisuuksien löytämiseksi. Lisäksi se edellyttää, että työvoimatalojen käytettävissä on riittävästi työpajoja ja ohjattuja työpaikkoja. Koulutuspaikka tarkoittaa ammatillista toisen asteen tai sitä ylempää koulutusta tai oppisopimuskoulutusta. Mahdollisuus työ- tai koulutuspaikkaan tulee myös sellaisille, joilla ei ole edellytyksiä normaaliin kokoaikaiseen työntekoon. Subjektiivisen oikeuden vaihtoehtoina ovat vain sairausloma tai työkyvyttömyyseläke. Työtakuun on syytä olla vapaaehtoinen. Sanktioihin perustuva työllistämisen politiikka ei tuota hyviä tuloksia. Vapaaehtoisuus voi toteutua vain perustulon myötä. 

KOULUTUSLIITE: Nuorille koulutuspaikka tai ammatti työpajalta

Nuorten oppivelvollisuusikä tulee korottaa siten, että se jatkuu täysi-ikäiseksi, 18 ikävuoteen asti.

Kunnalla on velvollisuus järjestää jokaiselle nuorelle koulutuspaikka tai mahdollisuus hankkia ammattipätevyys oppisopimuksen tai työpajatoiminnan kautta ja nuorella on velvollisuus osallistua koulutukseen.

Koulutus, oppisopimuskoulutus ja työpajatoiminta tulee järjestää siten, että vielä paikkaansa hakevilla nuorilla on mahdollisuus valita ja tarvittaessa vaihtaa koulutusmuotoa. Jokaiselle nuorella laaditaan yhdessä hänen kanssaan oma opintopolku ja taataan tarvittavat kuratiiviset ja muut tukimuodot koulutuksen suorittamiseen.

Ammatillisen koulutuksen koulutuskokeiluja ja työelämäyhteyksiä lisätään, jotta työelämän tarpeet huomioidaan paremmin. Ammatillisten opettajien työhön tulee kuulua oman alan työelämäjaksoja.

Työelämän sekä väestö- ja ammattirakenteen muuttumisen johdosta aikuisväestön muuntokoulutuksia lisätään työssäkäyntialueen tarpeiden mukaisesti.

Työrajoitteisille tulee tarjota mahdollisuus osakoulutukseen ja sen suorittamisen myötä osa-aikaiseen työhön riittävällä palkalla. Avustavien töiden arvostusta tulee lisätä ja ymmärtää niiden merkitys henkilöstön kuormittavuuden vähentäjänä.

Kuntien ja kuntayhtymien, yhteispalvelun ja työvoimatalojen perustamisen jälkeen niiden tulee tarjota nuorille ja pitkäaikaistyöttömille harjoittelu- ja työelämään tutustumispaikkoja työnohjaajan ohjauksessa.

Koulutuksen osalta tarvitaan selkeää parannusta ennakointiin ja seurantaan sekä koulutuksen suunnitteluun, jotta resurssit kohdentuvat oikein sekä työmarkkinoiden, että koulutettavien itsensä kannalta. .

Hallitusohjelmassa on kirjattuna, että jokaisessa maakunnassa on korkeakoulu ja maakunta on mielekäs taso tarkastella koulutustarjontaa, koska valtaosa opiskelijoista tulee sen alueelta ja myös sijoittuu sinne valmistuttuaan.

Koulutuksen ennakointi ja seuranta kuuluu maakuntien liittojen lakimääräisiin tehtäviin ja niiden roolia tulee vahvistaa.

Korkeakouluista ja toisen asteen oppilaitoksista valmistuneille tulee tehdä 3 ja 5 vuoden kuluttua valmistumisesta seuranta, jossa selvitetään heidän sijoittumisensa työelämään sekä mahdollisen työttömyyden tai toisen alan töihin sijoittumisen syyt. Seurantatietoa käytetään koulutuksen sisällön ja tarjonnan säätelyssä.

Äänestääkö vai eikö äänestää?

 Olen ollut aktiivinen henkilö oikeastaan niin kauan kuin jaksan muistaa, en ole koskaan kyennyt ummistamaan silmiäni havaitsemiltani epäkoh...