lauantai 28. toukokuuta 2016

Musta tuntuu tuomioita

Ennen varsinaista tekstiä lienee paikallaan pieni varoituksen sana,
teksti sisältää sarkasmia, mustaa huumoria, kärjistämistä ja yleistämistä, joten lukeminen ja luetun ymmärtäminen on omalla vastuullasi.

Musta tuntuu "syyllinen"

Kevät ja kesä koittaa ja kaksipyöräiset kaivetaan talleista esiin. 
Tinanapeilla ei ole enää huolta huomisesta, eikä siitä kuinka saada sakkokiintiöt täyteen, mopopojat ovat saapuneet kaupunkiin.

Meidän kulttuurissa on aina opetettu, että vanhempia ja virkavaltaa tulee kunnioittaa, mutta pitääkö kansalaisia kohdella tasavertaisesti.
Joskus epäilen ettei pidä ja varsinkin mopopojat tuntuvat olevan vapaata riistaa, heitä voi syyttää ihan mistä vaan.

Mopojen kohdalla virittäminen on jo laissa kiellettyä ja mikäli mopo tarkastuksessa kulkeekin reipasta ylinopeutta (suurin sallittu nopeus 45km/h), on se helppo todeta viritetyksi ja tulee siitä antaa asianmukaiset rangaistukset.
Toisinaan kuitenkin käy niin, ettei mopo testiajossa tutkatessa kuljekkaan ylinopeutta, tällöin nousee tinanapin otsalle tuskan hiki, mistäs nyt valtion kirstuun rahaa?



Silloin ruvetaan tarkistelemaan kuin katsastusmiehet konsanaan, onko peili vinossa tai kytkinkahva poikki, onko rekisterikilpi edelleen lain määräämässä kulmassa vai onko asteen pari vinossa, entä mikä on renkaiden kunto jne. Ainahan sitä jotain sakotettavaa löytyy kun tarpeeksi etsitään.

Ikä karttuu ja pyörät suurenee, kevarikortti, piikkikortti kuinka sitä halutaankaan kutsua oikeuttaa ajamaan isompitehoisia pyöriä. Niissä ei enää päde nopeusrajoitukset kuinka lujaa saat ajaa, eikä niitä ole kuristettu kulkemaan alhaisilla nopeuksilla maahan tuotaessa vaan samat kyltein osoitetut nopeudet pätevät niin kevareille kuin autoillekin. Ajokorttiluokittain on kuitenkin rajoitettu minkä tehoinen pyörä saa alla olla,
A1:llä saat ajaa max. 11kW pyöriä, A2:lla 35 kW saakka ja vasta ns.isolla A:lla voit ajaa pyörää kuin pyörää kunhan se on siis katsastettu, vakuutettu ja tieliikennekelpoinen.

Vaan kuinka todistaa kevytmoottoripyörä liian suuritehoiseksi, kun ei sitä enää nopeuden perusteella voi viritetyksi sanoa. Laitteitakin löytyy tehojen mittaukseen, mutta harvakseltaan niitä vielä tänä päivänä ainakaan tien päällä mukana kuljettavaksi löytyy. Ja hei, sehän tietäisi valtiolle kustannuksia jos penkityslaitteita ruvettaisiin hankkimaan, kun persdynotkin on keksitty.

Niinpä mennään "musta tuntuu" tuomioihin, koska Ainahan pojat on viritelleet pyöriään eihän Laillista pyörää ole olemassakaan. Näin tuntuu valitettavan yleinen asenne olevan.

Sitten ajellaan koeajoja ja arvuutellaan kiihtyvyyttä, tehdään tuomoioita persdynolla. 
Yleensä ne tuntuvat kiihtyvän liian äkäisesti, ovat liian kovaäänisiä korvakuulolta jne, silloin voidaan jo lyödä kovat pöytään ja ruvetaan syyttelemään kortitta ajosta ja muusta mukavasta, ihan vaan kun musta tuntuu siltä.

Ketäpä se kiinnostaa jos kuukaudeksi lätkäistään "musta tuntuu" perusteella kortti hyllylle ja siihen päälle kivat sakot sekä pyörän uudelleen katsastus.
Ja kuka lystin maksaa, vanhemmat tai huoltajat, harvemmin nuorilla koululaisilla/opiskelijoilla on varaa maksaa sakkoja ja pyörän uudelleen katsastusmaksuja, siitä äkkiä kertyy satanen jos toinenkin.
Nuoret tuntuvat olevan helppo tulonlähde valtiolle ja nuorisosta saadaan helposti paikkaajat talven aikana vajaaksi jääneille sakkokiintiöille.

Liian harva viitsii lähteä kyseenalaistamaan näitä musta tuntuu tuomoioita, silloin valtio kiittää ja persdynot jatkuvat. Tuomio istuin käsittelyä nämä musta tuntuu tuomiot eivät tunnu kuitenkaan kestävän, meillä kun vielä toistaiseksi vaaditaan mustaa valkoisella sekä pitäviä todisteita ennenkuin syylliseksi voidaan julistaa, siihen ei "musta tuntuu" fiilikset riitä.
Käsittääkseni vielä on voimassa lause "syytön kunnes toisin todistetaan".

Youtubea jos viitsii vähän selailla ja katsella, niin näitä musta tuntuu tuomioita tehdään viikoittain ympäri suomen maata. Toisinaan tehdään suurempia moporatsioita, joissa näillä yhtä pitävillä katselmuksilla löytyy aina jotain sakotettavaa, jos ei muuta niin rekisterikilpi ei silmämääräisen kulmamittauksen perusteella ollut sallittavassa asennossa, pari astetta oli taatusti vinossa.
Jälleen vanhemmat maksaa ja valtio kiittää, eikä näistä moporatsioista huudella etukäteen lehdissä tai muissakaan medioissa, saattaisihan sitä joku mopopoika kotiin jäädä ja mistä sitä sitten valtion kassaan rahaa saataisiin.

Samalla metodilla kun jatkettaisiin autoilun maailmaan voitaisiin säästää rahaa ja aikaa vaikkapa puhallusratsioissa, luovutaan alkometreistä, jonninjoutavaa rahan haaskausta kun niihin pitää hankkia kertakäyttöiset pillitkin ja jokaiselle asiakkaalle vielä oma pilli puhallettavaksi. 
Siirrytään musta tuntuu tuomioissa jenkkilän tyyliin, määritellään tuoksun ja kävelyn perusteella promillet ja päätetään sitten tuomiosta mennäänkö lievällä vai törkeällä.

Autojakin voitaisiin parkkipaikalla tsiikailla, jos sattuu olemaan vinoon pysäköity, eikös se jo anna aihetta tutkailla ajoneuvoa tarkemmin ja vähintään epäillä kuskin ajotaitoa, kait sieltä tarkan syynin perusteella jotain sakotettavaa aina löytyisi, vaikka sitten ainakin noin silmämääräisesti katsottuna ylitehokas lisävalo tai yhdeltä kohdalta liian kulunut rengas.

Miksi autojen tehonopeusvalvonnoista tiedotetaan ennakkoon, eikö nekin voisi tulla oikeasti yllätyksenä vai kävisikö sitten niin ettei enää tarvitsisi olla mopopoikia sakottamassa sakkokiintiöiden paikkaajaksi...

Tarkkasilmäisempi lukija saattoi jo havaita, närkästykseni joitain asioita kohtaan.
Kyllä silläkin uhalla, ettei kissaa saisi nostaa pöydälle tai että tiettyjä asioita ei saisi kritisoida ja että tietyt asiat vain tuntuvat olevan tabu meidän maassamme, päätin kirjoittaa tämän osittain faktaan ja osittain fiktioon perustavan hitusen väritetyn blogitekstini.

Pääpointtini julkiseen kärjistettyyn kannanottooni on se että, toivon kaikkia kansalaisia kohdeltavan tasa-arvoisesti ilman ennakko-olettamuksia ja ennakko asenteita sekä voimassa olevien lakien ja asetusten mukaisesti aukottomien todisteiden vallitessa asianmukaisesti tuomiten.

Turvallista matkaa kaikille tiellä liikkujille, muistetaan nopeusrajoitukset ja turvavälit, asiallisen ajokunnon ja -välineistön ohella :)

Äänestääkö vai eikö äänestää?

 Olen ollut aktiivinen henkilö oikeastaan niin kauan kuin jaksan muistaa, en ole koskaan kyennyt ummistamaan silmiäni havaitsemiltani epäkoh...